Utbildning

Hantera hot och obehag i socialtjänsten

  • Träna er i verktyg för spända situationer
  • Diskutera skillnader mellan hot och obehag/rädsla
  • Metod för riskinventering och riskanalys
  • Utveckla handlingsplaner för hotfulla och obehagliga situationer

Socialtjänsten är utsatta arbetsplatser

4 av 10 anställda inom socialtjänst har utsatts för hot och/eller våld.* Utöver den faktiska utsattheten finns en oro bland anställda att de står näst på tur. I kombination med en tuff arbetsbelastning får många som arbetar inom socialtjänst inte den stöttning de behöver för att hantera utsattheten på ett bra sätt.

Skapa en tryggare arbetsplats tillsammans

Här får ni hjälp att lägga grunden för ett långsiktigt, systematiskt trygghetsskapande arbete.
Vi hjälper dig och dina kollegor att undersöka er arbetsmiljö och hitta strategier för en tryggare vardag på jobbet. Våra utbildare har god kunskap om de utmaningar som finns inom socialtjänstens arbetsområden och hur hot, obehag och våld kan hanteras. Fokus är att skapa en stabil grund för att ni ska få de bästa förutsättningarna för att tryggt kunna utföra ert arbete på ett tryggt och rättssäkert sätt.
*  Undersökning från Novus publicerad i november 2024.

Deltagare

Chefer och medarbetare tillsammans och samtidigt

Tid

6 timmar

Plats

Hos er eller digitalt

Exempel på vad som ingår i grundutbildningen

Farligt eller obehagligt?

Rädsla, oro och stress i vardagen kan bidra till att vi överdriver hur farlig en situation är. Få hjälp att analysera och bedöma situationer för att hantera såväl situationerna som de känslomässiga reaktionerna på ett bra sätt.

Verktyg för spända situationer

Vi har ofta mer tid än vi tror att hantera och agera i spända och obehagliga situationer. Vilka handlingsalternativ finns när en situation är obehaglig eller spänd? Vad gör eller säger du? Deltagare får hjälp att utöka sina verktyg för att öka tryggheten på jobbet.

Hur du påverkar en konflikt

Du är alltid en del av konflikten även om du inte vill vara det. Vad du säger och gör kan avgöra om konflikten eskalerar eller reduceras. Vi hjälper er med allt det som går att göra innan en situation övergår från obehaglig till hotfull.

Handlingsplan

Handlingsplaner och rutiner skapas och hamnar ofta i en digital förvaringslåda där de inte används. Här skapar vi aktiva rutiner som alla känner till – och fungerar i praktiken.

Utveckla organisationen

En tid efter grundutbildningen följer verksamheter gärna upp med en fördjupning. Ibland behövs stöd på vägen, så här följer fler exempel på vad vi också kan hjälpa till med.

/

Fördjupningsutbildning

Ni har grunden och vill följa upp och fördjupa. Hur kan ni jobba tillsammans för en tryggare arbetsmiljö? Vi erbjuder utbildning för fortsättning.

Krisstöd

Behöver ni någon att ringa? Vi hjälper er att bedöma er situation, hur ni kan hantera den och hur ni kan agera. 

w

Samtalsmetod

De ord du använder påverkar de människor du möter. Träna dig i att lyssna aktivt, bemöta eller ge kritik.
/

Förändring och kommunikation

Vi hjälper er utveckla era arbetssätt genom etablerad förändringsmetodik och kommunikation.

Jag är intresserad av utbildningen

Hantera hot och obehag i socialtjänsten

Hur gör jag nu?

Boka ett kostnadsfritt samtal med oss och berätta om era förutsättningar och utmaningar.
Vi föreslår hur ni kan komma vidare.

Professionellt förhållningssätt och bemötande - trygg i din yrkesroll

Att känna sig trygg i sin yrkesroll för ett gott och förtroendefullt bemötande, och samtidigt hålla en yrkesmässig distans, är en röd tråd i denna utbildning.